tisdag 1 mars 2016

Asså mamma...

Vet inte vad jag tänkte när jag tryckte in Ringsjöskolan för påskrift, körskolan för synundersökning, lunch m svärmor och skoköp på Nova med alla barnen och stackars mormor på samma dag!!
Ringsjö och synundersökningen går ganska bra och även lunchen flyter på utan större problem trots att vi är 7 personer.
Vi åker bort till Nova. 
Vid det här laget har Benja jobbat upp en härlig överaktivitet och Brian en måttlig shoppingentusiasm.
Brian och Benja ställer sej i Gina Tricot:s skyltfönster för att demonstrera lite medan jag, mormor och Linnéa kollar på kläder.
Sen är det äntligen dax för Brians fotbollsskor. Eftersom hans lag har ett avtal med Intersport så går vi dit.
Jag börjar med att prata med killen i kassan.
Hej, Vi ska köpa fotbollsskor. Min son spelar i Höörs IS och de har ett avtal med Intersport. Klubbkvällen var dock på Intersport i Eslöv så jag vill bara kolla om det avtalet gäller här på Intersport Nova oxå?
Killen tittar på mej och säger: Ja, det låter ju bra men detta är Stadium!!
Pinsam tystnad råder... Brian, som redan från början undrade vad vi skulle på Stadium att göra,, utan att säga något (ungjäklel)  vänder sej om och lämnar mej i kassan.
Jag harklar mej lite och får fram något typ..Jaha, ehh, ojoj...tokigt hehe..Hejdå!!
Lämnar butiken snabbt som fan och möter upp Brian på Intersport precis bredvid Stadium.
Han bara tittar uppgivet på mej..Asså, mamma....
JAJA svarar jag! Nu köper vi skor och jag skiter fullständigt i om just ditt märke inte finns eller Stadium har en mycket bättre rabatt för dit in går jag inte igen..aldrig mer..någonsin.. 
Brian vill då inte ha hjälp av personal. Han tror väl att jag ska fortsätta mina pinsamheter...
(vilket är rätt troligt ) men jag vill ha hjälp så jag haffar en kille i butiken, håvar fram en sko ur min väska och säger att jag vill ha denna i storleken större.  Klockrent, förutom att Brian ska ha den dyraste skon annars ska han inte ha någon alls. Jag morrar på lagom nivå och hotar lite och sen provar vi några andra skor. När jag sitter där i ett berg av kartonger, knyter hans skor och trängs med en annan mamma som oxå morrar lite på en tjej i samma ålder som Brian så råkar jag välta ner ett gäng kartonger med rumpan. ( inga kommentarer på det tack )
Jag försöker lägga tillbaka skorna i rätt kartong med rätt sko, reser mej upp o mumlar lite för mej själv att "I need a drink" .
Mamman bredvid svarar lite otippat: Jag oxå!!
Vi pratar lite om sura barn och att det kostar att dem växer medan Brian dör av tristess.
Äntligen klara och Linnéa vill in på H&M medan Brian vill sänka sej i en sjö!
Men Linnéa är snabb och hon är inne i omklädningsrummet innan jag hinner märka det.
Det som gör mej uppmärksam på att hon är där inne är hennes skrik som jag hör en  bit ut i butiken. Jag rusar in i provrumsgången och där mitt i gången på golvet med huvudet inne i hennes hytt och med ett krampaktigt tag om skynket ligger Benjamin. 
Asså mamma..TA BORT HONOM!!
Första gången den dagen jag fick ett leende på Brians läppar medan jag släpar ut Benja från provrummen.
Jag känner att det är dax att åka hem nu!! 
Brian & Linnéa vill ha kaffe men Benja är trött och vill inte stanna på fler ställen.
Jag kompromissar och tar drive in på Max där de får sitt kaffe. Benja vill ha glass. Samtidigt som jag hänger över Brian i baksätet och beställer 2 kaffe med mjölk och en glass med choklad hör jag Benjas protester. Han vill ha pinnglass. Jag avslutar beställningen och förklarar för honom att det finns inte så han får en i bägare. Det vill han absolut inte ha. Brian och Linnéa säger att dem kan dela på den i så fall. Benja surar.
Han skiner dock upp när han ser glassen och vill absolut ha den.
De andra två surnar till.
Jag ifrågasätter varför dem inte sa att dem ville ha glass när jag beställde!!??
Asså mamma, det e väl klart att vi vill ha glass.
OKEJ!! Mormor som hunnit runda Max restaurangen får tvärnita och ta kurvan på två hjul för att ställa sej i drive in kön igen.
Jag håller tummarna för att det inte är samma kille, men det är det så klart.
Jag beställer 2 glassar till och vi kör till luckan. 
Ville ni ha mer glass frågar killen glatt i kassan och jag svarar att jag hoppades att han  inte skulle känna igen oss.
Jag har längre minne än så ..påpekar han syrligt.
Of Course you do!! Vem kan missa bilen som snurrar runt i driven, betalar via bakrutan där mamman, som är redo för hispan,  hänger över sin son för att betala och med varierande surhetsgrad på medpassagerarna & en mormor där stroken hänger i luften!
Kommer hem och ber Linnéa tömma diskmaskinen.
Asså mamma, skaffade du barn för att vi skulle hjälpa till eller?
Blicken som utdelas skulle kunna krylla hennes spikraka hår och maskinen töms!
Asså.. How about that drink..



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar