tisdag 7 april 2015

Åldersnoja

Jag vet inte varför jag e så nojig för att bli gammal. Kan ha att göra med min hypokondri. Som hypokondriker vill jag så klart bli 100 år men samtidigt ökar riskerna för sjukdomar ju äldre jag blir och jag vill INTE bli påmind om detta 40..fenomen..Brrrr
40..Det e då man ska börja ha blus och klockad kjol,  köpa matchande träningsoveraller till mej o maken, skaffa husvagn, permanenta håret och köpa lövblås & snöslunga!
Ja det e väl så jag såg på 40 åringar när jag var yngre..ung..yngre!!
Jag försökte iaf smälta siffran 40 och hoppades på att inte bli för påmind om det hela och att jag skulle ta födelsedagen med lugn o harmoni.
Jag jobbade en kväll på mitt andra jobb med en tjej i 20 års åldern. Hon hörde att jag skulle bli 40 och skrattade glatt medan hon konstaterade att jag snart e lika gammal som chefen där.
Han e 60! Hon undrade oxå om man tänker "Händer detta verkligen" när man närmar sej 40?
Tur för henne att jag gillar henne hehe
Jag och chefen står och pratar om Ingemar Stenmark i Lets Dance. Hon vet inte vem det är och jag inser att jag är lastgammal!! Vi säger på skoj att det är Martin Stenmarks pappa och hon köper det rakt av..jösses!!
Det går ett par dagar och Linnea måste göra en synundersökning. Jag bestämmer mej för att oxå kolla synen, mest för skojs skull.
Jag blir inkallad och han frågar om det är min dotter i väntrummet. Ja, svarar jag och han säger
"Oj, Ja åren går". Jag bitchblickar honom ( Linneas utryck för arga blicken) och bestämmer mej för att inte gilla denna pojkspoling. Han ger mej några övningar och frågar om någon sagt åt mej att jag skelar?
Jag skelar min själ inte!!!  Men jo, det gör jag tydligen och trots min skelning så funkar bitchblicken fantastiskt bra!!
Han avslutar undersökningen och konstaterar att jag har 2 brytningsfel som gör att mitt synfält är snett vilket hjärnan hela tiden måste väga upp. Jag undrar om det är därför jag alltid är "snett på det"  Han har ingen humor utan säger att det är åldersrelaterat och jag känner att jag är nära att byta ut bitchblicken mot en bitchslap!
Jag och Linnea börjar prova bågar. Hon gillar inte de jag väljer...Otippat!!
Hinner inte mer än hem förrän jag får en kallelse till mammografi på posten. Läser det första..Bla bla bla..i din ålder..bla bla..ökar risken...slutar läsa!
Kontaktar min barnmorska för att förnya mina p-piller. Hon säger att "i MIN ålder" rekommenderar man ett mini-piller istället..pga riskerna och jag måste komma in o ta blodtrycket!
Suck, undrar om jag får hemtjänst dit!!
Så om man summerar denna veckan är jag i flera riskzoner och dessutom blind. 
40 år och pretty much fucked!!
Kvällen efter hjälper mamma mej att färga håret. Inga gråa hår här inte!!
Jag har mina glasögon på mej. Linnea kommer in o tittar på mej.
"Fina" säger hon utan att röra en min.
Tack, men det tyckte du ju inte i affären svarar jag glatt?!
Nej!! Hon går därifrån!
Aah, ironin har hon nog fått efter mej...
Brian kommer oxå in o tittar på mej.
Du e fin mamma, lite töntig men du ser fin ut i dem...men mest töntig!
Tack...tror jag..eller?
Gammal OCH töntig..Teriffic!!
Det är dax att natta Benja med mina nya fina glasögon på!
Mamma, du får mysa med mej om du tar av glasögonen!
Haha varför det?
För att dem är fula!!

Livet börjar efter 40 MY ASS!!
Nåja, jag har ju själv sänkt ett par gamlingar med mina vänligt menade kommentarer!
Eftersom pappa suttit i min vaktbur 40 år innan mej är det många pensionärer som stannar och frågar hur det är med honom. När en farbror stakade sej fram till luckan och frågade om pappa råkade jag svara-Jo, han är gammal och skruttig han OXÅ!!!
RIDÅ..eller som den gången då Sven stod i luckan samma dag som pensionärerna hade veckomöte i lokalen bakom mej och jag undrade om han skulle in till dem varpå han syrligt kommenterade att han minsann inte var pensionär ännu !
Men ridån slog nog hårdast i golvet på syrrans kalas härom veckan när hennes svägerska, en kvinna i 60 års åldern berättade att en väninna till henne sagt åt henne att det syntes inte längre att hon var snygg som ung!
Tyckte det var taskigt sagt så jag ska rädda situationen och säger.
- Men, kan hon inte ha menat att man trots allt, än i dag ser att du var vacker en gång i tiden!
Linnea stelnade till, mamma blev blek och jag själv hade inte en aning om vad jag sagt förrän i bilen hem då jag ville fronta en lastbil!!
Det bästa med detta är att jag kan skylla på åldern numera, som tex förra fredagen när jag, syrran och Linnea red westernridning i 2 timmar. Man håller bara tömmarna med en hand, även i galopp och låter den andra hänga fritt. Syrran, Linnea och tjejen som guidade oss höll med högran medan jag höll med vänstran trots att jag är högerhänt. Pappa är vänsterhänt så jag spelar tex innebandy från vänster och golf från höger. Jag letade efter ett bra ord för att vara två-händad men jag valde fel o påpekade glatt att jag är tvekönad. Syrran höll på att trilla av hästen och jag gav upp alla försök till att rätta till det och bara höll tummarna att alla förstod vad jag menade!
Too old for this shit!!
 


 
 


 
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar