tisdag 17 mars 2015

Hjärnsläpp!

Vissa perioder blir det lite för mycket av det mesta o hjärnan blir som ett grumligt långkok!
Mycket som ska kommas ihåg, glöms bort. Mycket som ska nå ut till folk blir kvar i huvudet medan annat som borde bli kvar där inne för all evighet istället slinker ut med varierande resultat.
Som tex igår då..på Brians utvecklingssamtal när läraren påpekar att han måste träna på division och jag glatt konstaterar att det är minus!
Det är det inte, det vet jag nu. Brian himlade med ögonen och Brians pappa gjorde tecknet åt mej att jag ska vara tyst nu!
Läraren var inte heller imponerad. Han berättar att division är nyckeln till all matte och jag påpekar att jag aldrig hittat den nyckeln. Han tittar på mej o ler men jag ser att han tänker
-Har du inte det?? CHOCKER!!
Jag gick på komvux för att läsa matte B. De andra klarade det på en termin. När jag för tredje terminen i rad intog skolbänken med samma lärare tror jag han godkände mej enbart för att bli av med mej!
Nåja, det är mest Martin som får stå ut med mina små missar. Som att hämta barn på dagis/fritids som inte finns där. Jag har godkänt att dem följer med kompisar hem men glömmer meddela honom, som hämtar barnen. Han har fått tina flytande tvättmedel som hamnat i frysen...ganska många ggr.
Tandkrämstuben likaså..och just det..saltköttet hamnade i skafferiet i ett dygn. Gick dock lysande att ha på mackan ändå så..big deal lixom....
Speciellt jobbedagar kan det röra ihop sej oxå! Jag är aldrig hemma före 19.00 och då är det läxor, kvällsfika, läsa saga o packa gympaväskor som gäller.
När då bensinlampan börjar lysa och jag måste tanka innan jag kommer hem är det inte utan att det morras lite i bilen. Jag svingar inom Statoil i Höör på 2 hjul, får stanna 2 m innan pumpen för att kasta mej ur bilen och kolla vilken sida locket sitter på, kör fram o börjar tanka.
Jag får syn på snubben som tankar på den andra pumpen. En man i 50 års åldern i svajigt axellångt grått hår, trätofflor och en paljett/guld/glittrig luvjacka! En massmördare helt klart och jag bestämmer mej för att diskret glida in i bilen för att undvika att hackas ihjäl med stilettklackarna i silver som med all säkerhet finns i hans bagageutrymme ihop med en snyggt styckad kropp! Jag vill inte vända ryggen åt honom så jag lutar mej mot min egen baklucka o börjar glida runt bilen. DÅ fastnar min högt uppsatta hårtofs i radioantennen som av någon anledning är böjd längst upp som en fiskekrok...dont ask..
Eftersom jag inte kommer loss och står med ryggen mot bilen måste jag vända mej om med skalpen fastkilad i antennen så att jag ser vad jag gör för att till slut slita loss håret.
Massmördaren har för längesedan klassat mej som tokgalen och kört därfrån!
Väl hemma e det läxläsning med dottern inför ett prov i ljus & ljud som gäller.
Graham Bell..va vet du om honom?
-Han uppfann den där ..hörsaken!
Ja, men va heter det?
-Lur eller ehhh Iphone, men jag säger lur.
Close enough!!
Vad vet du om ljusets hastighet?
- Ja, det ..lixom..swischar fram..typ!!
Har du läst i boken?
-Nej
GÖR DET.!!
Till sist får vi rett ut begreppen och hon får koll på läget!
Somnar som en stock och vaknar upp till en lördag då barnen ska hämtas/köras/lämnas/leka och jag ska passa mammas hund Ante samt ta med barnen på bio på eftermiddagen.
Efter lunch kommer Linnea släpandes upp för trappan.
Oj gumman, är du vaken?...inget svar
Hallå..Linnea.
-Mamma jag svarar inte på dumma frågor!
Va?
-Ja, det e väl ganska OBVIOUS att jag e vaken...Jag står ju här!!
Jag räknar till 10 och går iväg med ett...falskt..leende!
Det blir ett stim av människor och hundar om vartannat men jag hinner med en harmonisk promenad med lilla Ante innan han ska lämnas hos mina föräldrar. Benjas kompis går hem och Brian hämtas upp och jag inser att vi hinner precis till bion med ett par minuter till godo. Perfekt.
Har väl kört 1,5 mil..allt är lugnt och jag tittar i bakspegeln. Då tittar Ante nyfiket fram ur bagaget och undrar säkert vilken film vi ska se!
HELVE** 
Räknar till 10 och gör en klockren U sväng, plattan i mattan, svingar in hunden hos mina föräldrar, plattan i mattan och anländer till bion i tid!
Kommer hem och frågar Linnea om hon ska med på kalas imorgon.
Hon vill veta hur dax och jag svarar kl 15.00!
Asså mamma, nej det ska jag inte för jag får ALDRIG någon sovmorgon!!

1...2....3.....4.....5.....6......7.........8.......9......10.................................



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar