onsdag 4 juni 2014

Morfar i högform bla!!


Var hos syrran häromdagen på kalas för lilla Hanna som blev 5 år. 
Hanna skulle ha prinsesskalas för sina kompisar dagen efter. Emma hade rullat chokladbollar till tjejerna och samtidigt haft stenkoll på deras matgalna mattjuv till hund!
Allt är klart o hon ska bara ställa in dem i kylen. Hon böjer sej ner med fatet o öppnar kylen. 
Då slår Viggo till o kliper en hel boll.
Syrran som bara gjort precis så det räcker agerar blixtsnabbt. In med fatet i kylen, ett fast grepp om hundens käkar som bändes upp, skaka ut bollen på golvet, putsa av den lite & placera den på fatet igen! En desperat 2 barnsmammas sista handling! Va dem inte vet..eller?

På vägen hem frågar jag Linnea lite om konfirmation. Eftersom vi varken är med i Svenska kyrkan eller döpta någon av oss så hoppas jag på att hon vill hoppa över denna grej!
Det vill hon inte. Man får ju presenter!!
Jag förklarar att man inte ska göra det för att få presenter!
Varför ska man göra det då kontrar hon med!
Jag har inget bra svar på det , har inte den blekaste aning faktiskt.
Hon envisas med att hon vill fast att ingen av oss vet vad det innebär och jag säger åt henne att jag drar minsann inte ihop en släktfest för att hon ska få presenter! Det hade varit annorlunda om hon varit troende!
Men då e jag det nu svarar hon!
E du troende..från och med..NU ?
Japp! Får jag presenter då?
Ok, Du vet att du måste döpas då, och studera bibeln, o ha på dej en konstig klänningsliknande särk och slutligen bli förhörd..I KYRKAN!! Varför vet jag inte men så e det!!
Tystnad följer....
Slut på diskussionen !! 

Dagen efter är min mamma på loppis. Hon hittar en kratta som hon tänkt köpa på City Gross till ungarnas sandlåda. Den kostar 10 kr på City Gross. Hon håller upp den och frågar vad tjejen ska ha för den. 20 kr säger loppisförsäljaren. Mamma tittar på henne o förklarar att samma krattar koster 10 kr på City Gross o att hon inte betalar mer för en använd kratta.
Loppiskvinnan blir förskräckt o säger med chockad röst- Pruta på en 20a?? Det är så att man mår illa!! Mamma tittar på henne och säger -Då tycker jag att du ska fortsätta med det! och går därifrån. Lilla krutmormor lurar man minsann inte!

När hon kommer hem har min far snubblat med sina sandaler i trappan igen. 

Den gubben ska helt klart bli sittandes alt liggandes!!
Mamma hade pyntat fint.
Förutom 1 snyggt knän i den låga krukan placerade han båda de höga krukorna över kanten på träbänken och ner i jorden under granen, den berömda granen som han landade i efter takpannetvätten.Jösses!!
Mamma var måttligt imponerad!
Det blev inte ett dugg bättre av att min dotter idag ringde o hade lite panik över att betygen skulle sättas imorgon o hon var tvungen att lämna in sitt träningsarbete idag o det låg kvar hemma.
Jag fick ringa pappa, be honom köra hem till oss o hämta arbetet, ta sej till Höör o lämna det till Linnea. Jag och mamma tyckte vi var väldigt tydliga med att han INTE SKULLE lämna bilen utan SITTA KVAR i bilen så kom Linnea ut. Glasklart!!
Linnea ringer mej 5 min efter att han skulle varit där. Hon har hittat bilen men morfar e borta. Med lite darrig röst säger hon något om att har gubben gått in på skolan så dööör hon..och han!!
Jag lugnar henne o förklarar att han inte skulle ge sej in på en skola med 200 elever för att leta efter henne! Jag ringer pappa med en känsla av obehag. . Han står inne på skolan. Han har frågat folk om vägen in. Jag frågar vad han gör där o varför han inte är i bilen DÄR LINNEA VÄNTAR!!
Jag tänkte jag skulle leta upp henne säger galningen.
Jag ber han ta sej till bilen omedelbart utan att prata med någon!
Han hittar inte tillbaka, han står i något trapphus! Jag får be han fråga någon o ringer Linnea igen. Hon får en tonårsstroke när jag berättar att han är INNE på skola. Jag skrattar tyst för mej själv. Har han pratat med någon halvskriker hon??
Ja, han har frågat om vägen o nu hittar han inte ut så han frågar nog fler nu, men ta det lugnt gumman o bli där. Han e på väg.
Hon halvdarrar, skriker något om att hon döör, neeej va piiinsamt , jag kan aldrig gå in igen , jag måste byta skola, jag skojar inte mamma!! 
Jag dör lite av garv men måste ju ringa gubben igen. Efter ett par minuter hittar han bilen men då e Linnea borta. Jag ringer henne o frågar, nu lite irriterat, var HON är för morfar e vid bilen nu.
Ok säger hon o jag får luren i örat.
Jag ringer morfar igen. Han säger att nu kommer det ett gäng flickor. Linnea har samlat ihop ett gäng för en panikartad skallgång av förrymd gubbe på skolområdet som ska förpassas därifrån GENAST!!
Allt löser sej och det tog 20 min att lämna över ett arbete!
Ibland tror jag att jag ska få vara ifred när jag jobbar..ack nej!!









 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar