tisdag 27 maj 2014

Vaknätter!!

Min man vaknar ganska lätt. Har man då en katt som inte förstår sej på sitt eget bästa så börjar man mjaua kl 3 på morgonen för att visa sitt missnöje med något. Martin far upp, ger katten mat o kastar sen ut honom i trädgården. Han svär och mumlar något om en hagelsvärm. Jag ifrågasätter varför han måste väcka mej med sitt stimmande och blicken jag får avslutar det samtalet!
Dagen efter e det gräsklippardag. Jag klipper min egen gräsmatta, mammas o deras grannes, mest för att det är kul, avkoppling och det känns bra att kunna hjälpa till!
Avslutar med mina föräldrars gräsmatta. Pappa är lite mörbultat. Han skulle "bara" ställa sej på trappan en kväll för att se om det regnade innan han gick med hunden. Hans sandalsula fastnar i trappan o han far ner o lägger sej raklång på rygg brevid trappan bland växterna. Han yrslar till o bestämmer sej för att ligga där ett tag men kvicknar till och kravlar sej in med svullen fot o blodflöde från axel o armbåge. 
Han sitter i solstolen o tittar på. Det gör deras andre granne oxå som sett mej klippa båda gräsmattorna. Han frågar om det e något fel på mej eller om jag bara har överskottsenergi?
Fnys!! Jag drar ner hörlurarna o fortsätter. Westlife på maxvolym o jag sjunger glatt med. Jag tittar på pappa o frågar skrikandes om det hörs att jag sjunger? Mmmm det gör det!! Varenda gång jag kommer sjungande runt hörnan tittar pappa på mej o skakar på huvudet!
Sista gången har han somnat halvhängandes i stolen. Han ser död ut o jag stänger av gräsklipparen & går fram o sparkar honom på benen. Han lever. Jag sjunger fortfarande o han ber mej vänligt men bestämt att sätta på gräsklipparen igen!! Fnys igen!
Sista längorna på tomten vetter mot ängen. Jag e lagom trött o svettig när kommuntjejen glider förbi ett par meter utanför tomten på sin åkgräsklippare o vinkar glatt....Ignore!!
Somnar gott på kvällen efter att Martin hotat katten till tystnad ( instängd i källaren)
Kl 02 kommer Benja gående o väcker oss. Han har drömt o får krypa ner mellan oss. Martin mumlar nått igen..dock inget om hagel denna gången.
Dagen efter kommer Linnea till oss för hennes pappa o Brian e på grillfest hos vänner. 
Hon frågar om handikappade får lättare jobb.
Ja, svarar jag..kan dem jobba så tror jag samhället hjälper dem!
Ok, då vill jag ha det så mamma!
Men gumman, du är ju inte handikappad!!
MAMMA!! Jag har ont i min tå!!
Ber henne googla handikapp, biter mej i armen o räknar till 13000000...
Natten kommer. Benja vaknar sällan så det känns lugnt och katten e instängd!!
Kl 01.00 ringer telefonen ett par tre gånger. Både hem och mobil. Det är Linneas pappa. Han har kommit hem efter festen men Linnea är inte där!
Hon har alltså glömt den lilla "obetydliga" detaljen att berätta för honom att hon sov gott hos oss. Så gott att hon inte hört att han ringt hennes telefon typ 132 ggr.
Jag kan ha varit lite otrevlig innan jag bekräftade att hon var här och avslutade med en aggressiv lur i örat på stackarn!
Martin har återtagit mumlandet om hagelsvärmar!! Exet o katten riskerar hemligt boende och ny identitet!
Benja bråkar med mej lite dagen efter. Jag förpassar honom till hans rum. Jag säger åt honom att han e tramsig o hotar med sängen om han inte sköter sej.
Det blir dax för lunch och jag ber han komma och äta!
Han svarar att han kommer när JAG sagt förlåt!!??
Ska JAG säga förlåt, frågar jag?
Ja, du e tramsig mamma!!
DJUPA ANDETAG!!
Natten kommer. Martin rekar huset, exmän, katter, drömrisken hos Benja och lite annat och påpekar sen att det vore väl fan om något skulle väcka han 4e natten i rad!
Kl 02.30 vaknar jag av att han stimmar runt i huset, svär för sej själv o för ett jävla liv.
Innan jag hinner tända lampan o ifrågasätta va fan han håller på med hör jag vår trådlösa telefon, någonstans i huset, med en dov, dock irriterande ton markera att den minsann håller på att ladda ur. Jag kan inte göra annat än o brista ut i gapskratt o när han äntligen hittar möget , placerar den i sitt ställ, kommer tillbaka till sängen  och hittar mej skrattandes så jag gråter, så känns det som att risken är ganska stor att även jag får ett rum hos exet o kattfan! Jag sover med ett öga öppet resten av natten!


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar