tisdag 13 maj 2014

Råttslakt!



Ja, det här e kanske inget man ska skämta om men jag kan inte låta bli. 
Min syster o hennes familj står för historien.

Albin e 7 år och har varit intresserad av djur sen han var pytteliten. Hanna 5 år delar inte riktigt brorsans intresse så det bestämdes att Albin skulle få ett husdjur!
I denna lilla familj ingår även hunden Viggo. Jag ska nu beskriva honom efter hur jag upplever honom.
Han är Vaktel, Överaktiv, om hundar kan ha ADHD så har han hela jävla bokstavskombinationen i alfabetet, han är en notorisk mattjuv o hittar han inte mat att stoppa i käften så hittar han något annat...kläder..mjukisdjur..mina skor..kaniner som leker i trädgården...

Hans mål här i livet är att testa gränser och se var människans smärtgräns går. Hade det varit min hund hade han fått en ståplats i hamnen efter 2 timmar!!
Syrran & hennes man är de enda personer jag vet som har elnät på diskbänken!! 
Iaf så inskaffas det en söt liten ökenråtta vid namn Sigge.
Visar Screenshot_2014-05-14-07-18-03.png
Sigge!
Sigge bor i Albins rum i en bur o syrran är väldigt noga med att förklara för Albin att buren måste stängas och att grinden in till korridoren o hans rum måste vara stängd!
Vi andra tyckte från början att detta var en DÅLIG ide men självklart ska pågen ha ett husdjur.
Jag, min man o syrrans man bettar lite på skoj om hur länge Sigge kommer klara sej. Syrran uppskattar inte detta alls och påpekar att inget kommer hända.
Det går en vecka & Albin e lyrisk över sin lilla gnagare!
En dag hämtar syrran barnen efter skolan o åker hem. I hallen möts hon av Viggo som sitter fint med något som sticker ut i mungipan. Ser ut som en ..svans..Hon tittar o ser att grinden e stängd så det kan ju inte vara Sigge men får ändå en obehagskänsla. Måtte det vara ett mjukisdjur!!
Hon ställer barnen fint vid dörren och ber dem vänligt men bestämt att stå kvar där och går fram till hunden som stolt vill visa att han e en duktig jakthund. Hon inser att det ÄR Viggo i käftarna på hunden. Hon blir hysterisk o börjar skrika på Viggo att han ska släppa. Han totalvägrar öppna käftarna, viftar glatt på svansen o fattar inte varför matte är hysterisk!
Barnen tittar skräckslaget på och undrar vad som händer. Syrran håller om käkarna o skakar o skakar för att han ska släppa råttan som i hennes värld fortfarande kan vara i livet. Han öppnar INTE munnen. Barnen börjar skruva på sej och undrar vad mamma håller på med.
Syrran har en plan. Hon kastar ut Viggo i trädgården för att ta hand om han om en stund medan hon sätter sej ner o förklarar för barnen att det är Sigge som är i Viggos mun.
Nu är det barnens tur att bli hysteriska. Hon lugnar dem o far ut till Viggo. Samtidigt som hon öppnar dörren o går mot honom lossar han på käkarna. Syrran tänker ÄNTLIGEN!!
Men han lossar bara käkarna tillräckligt för att rulla runt råttan ett par varv i käften o sen svälja honom hel framför en chockad matte.
Allt e över på ett par sekunder.
Där rök begravningsceremonin lixom!
Hon går in för att ha lite terapisnack med barnen. Hon förstår inte hur Viggo fick tag i Sigge!
Albin e tyst men vill sen berätta att han kan ha glömt att stänga buren. Syrran förklarar att det e sånt som händer o att det var en olyckshändelse.
Några dagar senare e jag där på besök och pratar lite med syrrans man. Han e cool lugn över detta o undrar vem som vann potten!
Han säger att Viggo måste ju ha suttit där i hallen o sett lilla Sigge komma promenerandes i korridoren o tänkt.. AH där kommer lunchen gåendes! Jag sitter lugnt kvar här till han tar sej förbi grinden. Enklare än så blir det lixom inte. Vi skrattar åt hela historien. Syrran kommer o spänner ögonen i oss. Det gör det bara ännu roligare!
Sen åkte vi o köpte en hamster till Albin. Hamstern heter..Sigge..ödesnamn o jag o hennes man gör ett nytt bett. 
Game on!!
 
 
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar