tisdag 22 april 2014

Gott & Blandat!

Man ska aldrig tänka den där tanken att nu har det varit ganska lugnt ett tag!!
Det e som att jinxa sej själv.
Jag kör iaf Brian ut till en kompis på bondgård.
Jag släpper av honom o går ur bilen. Hör ett ljud o säger till Brian att någon nog håller på med en högtryckstvätt i ladan!!'
Brian tittar på mej....Mamma, det kommer från vår bil!!
Ajfan!! jaha..eehhh..ok..gå du o lek så fixar mamma detta...
Det extremt höga pysandet kommer bak från undersidan vid avgasröret konstaterar jag. 
Här borde man kanske ringt någon kunnig o frågat men jag gör som var vettig kvinna hade gjort.
Jag ignorerar det, håller tummarna o kör hem.
Hemma hoppas jag att ljudet e borta. Det e det o jag inser också att jag kört hem på fälgen eftersom det inte finns luft kvar i däcket!!
Aha PUNKTERING!! Det e ju inte så farligt..det e bara att köpa något som man sprutar in i däcket..Klart!!
Jag ringer exmannen o ber om hjälp då han jobbar med tryckluft.
Han hittar en stor jävla järnbit i däcket. Där sprack min enkla teori och jag vet oxå att min make kommer att vända detta emot mej hur försiktigt jag än körde. Jag har tydligen ett behov av att köra över/på saker!
Nåja..bilen blir stående i väntan på däckbyte.
Mamma ringer. Hon börjar samtalet med -Pappa mår bra, har ont men allt slutade väl!
Jösses va har gubben gjort nu??
Pappa hade alltså bestämt sej för att ta bort mossa från taket!!
Varför galningen, som inte lämnat solstolen på 35 år ens tänker tanken att bestiga en steg är för mej fullständigt obegripligt!!
Så..Byggar Bob står på stegen o skrapar bort mossa från takpannorna när mamma tittar till honom o påpekar att han ställt stegen på fel håll. Krokarna som ska stoppa stegen om den börjar kasa har han vänt utåt..såklart!
Hon tittar till honom ett par gånger o hör sen ett skrapande. Hon kommer ut lagom till o se att stegen kasat, precis missat alla badrumsfönsterna o i stuprännan hänger pappa. Han orkar inte hänga kvar ( han har inte gjort en ansträngning sen 1958) 
Pappa lämnar 2 smutsiga handskavtryck efter sej på väggen ner som febrilt försökt få tag någonstans.
Han landar i en gran-buske o mamma får hjälpa honom upp bland stege o grankvistar o tittar syrligt på honom o säger - Va var det ja sa!! Ingen omtanke här inte!
Vi är inte förvånade, mer lättade att gubben är i livet!
Jag lägger på luren o tycker det e väldigt tyst från Benjas rum.
Han är inte där..
Jag hittar honom på Linneas rum där har brutit upp haspen vi har satt upp för att hålla honom ute.
Han sitter på knä vid skrivbordet o har öppnat hamsterburen.
Han jagar Sigge med en sax!! 
Stackars Sigge for runt i buren o försökte panikartat undkomma en ny frisyr, en häftig piercing eller en obduktion! 
Benja åkte ut med förklaringen att han ville klippa Sigges hår, Sigge fick en snabb undersökning o dörren förseglades. 2 år och yrkeskarriären är klar redan!
Någon som säljer en billig tvångströja?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar