torsdag 13 mars 2014

Akutbesök 2011

Jag var deckad av influensan så mina underbara föräldrar bjöd på lunch.
Jag tog  en liten vilopaus i pappas säng, det får man göra fast att man är 35 år!
Lilla Ante, tjock dvärgschnauser, ville vara med o busa lite med sin mjukis anka så han hoppar upp till mej.
Jag tar ankhelvetet i munnen (frågor på det?) och börjar morra o leka med honom. Skyller denna vansinneshandlig på morfinintaget i hostmedicinen!!
Hundjäveln hugger iaf mej såklart i läppen i ett desperat försök att  rädda sin anka från mina käftar. 
Jag släpper rätt snabbt och Ante tittar lite surt men nöjt på mej.
Jag konstaterar lika snabbt att jag blöder och det första som far genom mitt hypokondriska huvud är, inte som mamma som lugnt lunkar iväg efter lite papper,  utan när jag tog stelkrampssprutan senast. Jag börjar räkna och inser till min fasa att det är 26 år sen. Jag är inte bara gammal, jag håller dessutom på att dö just nu!!
Får experthjälp som säger åt mej att åka o ta den direkt!
GREAT, men Jaha..akuten en lördag eftermiddag i influensatider. Var la jag munskyddet som jag hållt på sen sarsepedemin??
Kan dock vara så att jag själv bär på den värsta infektionen, för trots min vaccination mot svininfluensan för ett år sen så är det säkert det jag haft i 2 v nu!
Jag åker in o ser till min glädje att att det bara sitter 2 patienter i väntrummet på akuten i Hässleholm. Man kan åka till Vänhem oxå men det e billigare så där sitter säkert allt pack med öron, hals & magsjukor. Jag betalar gladeligen 300 kr o sätter mej ner.
Ännu mer belåten blir jag när den ena patienten redan kommit in.
Kvar sitter en tant med näsblod...näsblod smittar inte!!
Det kommer in ytterligare en person o anmäler sej. Jag blandar lugnt 2 treo o tänker HA, jag var här före dej. Sen att han blöder ganska kraftigt från sin hand det bekommer mej inte. Det smittar inte heller. Han ringer någon o berättar att han kört omkull med sin cross? o slitit av fingret! Amatör!!
Mer hinner han inte säga förrän han kallas in..FÖRE MEJ!!?? Menar dem på allvar att hans avslitna finger går före min stelkrampsspruta?? Det finns ingen rättvisa.
Nåja,,tanten, hennes man o jag sitter kvar o tittar på varandra. Nu får även hon komma in..
Men åååhhh!! Hon kommer dock ut igen med bomull i hela näsan. Det klär henne!!
Sitter du kvar här än säger hon till mej!? Japp!! Vi börjar prata lite. Jag berättar för henne om min pappas näsblod, hur han fyllde vasken med blod, mamma fick ringa ambulans, hur dem brände kärlen o skickade hem honom, det sprack igen, ny ambulans o avslutade snyggt med att han blev inlagd i flera dagar med en stor ballong i näsan!! Tanten o hennes man är vita i ansiktet o gapar stort..Hoppsan..Jag är ju inte känd för min smidighet så jag försöker släta över det med att det säkert inte kommer hända henne o gömmer mej bakom en HäntExtra tidning!!
Nu kommer det in en med bröstsmärtor o rullas direkt in han oxå. HALLÅ!! jag håller faktiskt på att dö i stelkramp här!!
Efter en stund får jag dock komma in jag oxå. Innan doktorn kommer läser jag av rummet lite. Inser ganska snabbt att nästanten oxå varit här med tanke på blodbadet i papperskorgen.
Vilka luftburna blodsmittor finns det.. Luftburna blodsmittor?? Det e nog inte rätt svenska men det kan säkert ha ihjäl mej!
Doktorn kommer och babblar något om att sprutan varar i 30 år men att det är lite luddigt ang skyddet när det gått så lång tid. Han tror att jag nog klarat mej utan men ska ge mej den ändå för säkerhets skull..JA för fan..börja inte tveka nu. Ge mej skiten annars e jag död inom en timme. Jag är stel och krampig o jag har svårt att andas nu om jag inte får den!!
Sköterskan ger mej den o alla symptom försvinner på 2 sek. Hon babblar något om biverkningar..lyssnade inte så noga..kan inte finnas biverkningar med något som håller mej vid liv?!
Jag går där ifrån o önskar nästanten lycka till.
Det finns ju alltid någon som har det värre men hypokondriker borde stå överst på listan över vilka som kommer in FÖRST!! Före andning, blödning & chock.
Jag var ganska chockad, jag hade ..lite..svårt att andas o jag blödde ..faktiskt!

 

 


 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar